18 Aralık 2012 Salı

Kaju

Afrika Kıtasının   kuzey Batı Atlantik okyanusu kıyısında bulunan Guinea Ülkesinde bulunduğum sırada ilgimi çeken oluşumların karelerini sizlede paylaşmak istedim.
Kaju;
Türkiye,de kg pahalı bir kuruyemiş olsa,da severek alıp yediğimiz bu meyvenin,aslında geri dönüp bir baktığımızda hem sağlık hemde evimize gelmeden önceki işleyişini incelediğimde kuruşuna kadar hak ettiğini düşünüyorum.
Sağlık olarak baktığımızda D vitamini içermesi,Bağışıklık sistemini kuvvetlendirmesi,kalp atışlarını düzenlemesi,şeker hastalığı gelişimini engelleyip kansere karşı direnç sağlaması ve bunun gibi daha bir çok hastalık ve oluşumunu engellemesi bence bu meyveyi mucizevi yapıyor,asıl beni şaşırtan ise çok yoğun bir yağ barındıran bu meyvenin yağının büyük bir oranı sağlığa faydalı olduğu bilinen doymamış yağ asitlerinden oluşuyor olması.
Burada sağlığa faydalarından tam anlamıyla bahsetmek sayfalar alacaktır,o yüzden kısaca önemini bahsetmeye çalıştım.
Guinea,da bulunduğum süre içerisinde fırsat buldukça o bölgenin yerli çocuklarına toplatarak yediğim kajunun bu denli faydalı olduğu aklımın ucuna bile gelmezdi.

Bu meyveyi toplaması ve yenilecek son haline gelmesi ise apayrı bir zahmet.
Bildiğimiz elma ağaçına benzeyen bir ağaçta yetişen bu meyve tek tek ağaçlara çıkıp elleriyle meyvenin tamamını bütün halde koparıp daha sonra altındaki elma büyüklüğündeki yumuşak ve sulu olan kısmını tadından ve yan etkisinden ötürü atıyorlar ve kajunun kendisini boş bir tencerenin içerisine atıp ateş üzerinde iyice dış kabuğunun yağı aktıktan sonra kırılarak içindeki kajuyu yeme durumuna gelmiş oluyorsunuz,o bölgede ticari amaçlı yapılmayıp sadece yemek amaçlı yaptıklarından benim görmüş olduğum daha ilkelce bir yöntem olabilir..


  Bölgenin yerli çocukları küçük bir para karşılığında bana kaju topluyorlar

               
İşte kajunun ağaçtan toplanmış hali


 Buda kajunun kalkan gibi zırhlı kabuğu müthiş yağ barındırıyor.


Ve işte benim kaju toplama ekibim :)




1 yorum:

  1. Kaju ekibinizi çok sevdim kendinizle getirseydiniZ ya ıstanbul dada kamu toplarlardi :D emeginize sağlık unutmadan yamyam yok muydu oralarda çok merak etmişimdir

    YanıtlaSil